Friday, March 6, 2009

Boleh Ker Aku Nie!

Sempena untuk mencapai target aku, aku mencari2 kelas bhs arab n tajwid di internet. Aku search masjid putrajaya n terpampanglah jadual xtvtnya. Dapat gak aku mengikuti kuliah di sana. Kelas belajar tajwid tue diadakan pd waktu mlm pd hari selasa dari jam 8pm - 10pm dan kelas bhs arab plak pd ari khamis jam 9pm - 11pm. Aku start belajar bulan 2 ari tue n aku tertinggal 2 kelas disebabkan aku daftar lewat. Aku tengok kelas belajar tajwid xbrapa ramai pengikutnya tp kelas bhs arab memang ler ramai. Meriah gak!
-
Masa aku mengikuti belajar tajwid nie, setiap org kena wajib mengaji dan didengari oleh semua pelajar. Aku pd mulanya memang tergagap2 sbb takut + orang dengar plak tue.. Mana x berdebarnya! Ustaz akan menegur jika ada kesalahan sewaktu membacanya beserta dgn tajwidnya sekali. Almaklumlah, aku nie kadang2 xsempat nak mentelaah sblm dtg kelas sbb tue tergagap2 tp aku xplak berasa malu sbb aku rasa yg dtg nie semuanya utk belajar memahirkan diri membaca al-quran. Aper plak nak malu.. Makcik2 pun ader gak!
-
Bila aku mengikuti kelas bhs arab plak, mak aii memang ramai betul pelajarnya termaksuklah makcik2, pakcik2 n budak2 pun ader gak tp xramai. Yg ramai org dewasa laa. Kalau aku dtg lewat 3 minit jer, terpaksa aku duduk di seat belakang. Memang xbest rasanya bila berjauhan dgn ustaz. Kalau duduk di baris depan boleh gak bertanya2 kalau ader ape2 yg xpaham, tp kalau duduk di bhg belakang susah ler skit! Macam aku nie, dah ler xbrapa mahir nak menulis perkataan n ditambah plak xbegitu laju utk menulis lagi ler aku tension. Aku tension gak bila tengok makcik disebelah aku laju jer menulis ayat2 al-quran n bhs arab. Dah ler tulisan aku memang ler xcantik langsung tp bila aku tengok makcik sebelah punya tulisan, mak aiii cantiknya n tersusun ayatnya. Aku berfikir macam mana nie, aku yg muda xdpt nak menulis dgn lancar, tp dia yg dah seabad umurnya selamber jer. Aku memang terasa sgt malu dgn diri aku sendiri.
-
Nak dijadikan citer, makcik sebelah aku iaitu makcik Rohaidah memberitahu aku bhw ada kelas belajar bhs arab di UM. Dia bagitau daftarlah kalau ader kekosongan. Start kuliah dari pukul 8.30am - 4.30pm. Aku dgn penuh semangat menelefon pejabat UM. Sib baik ader lagik kekosongan. Syurkur alhamdullillah, Allah mempermudahkan jalanku.. Teringat plak aku masa aku hendak menunaikan umrah ketika dulu, Allah mempermudahkan juga segala urusanku.. Syukran, syukran.
-
Setiap minggu jadual aku padat sehinggakan aku terasa macam beban dlm kepala aku nie.. Bukannya aper, kelas bhs arab tue membuatkan aku tension sbb nya aku sendiri susah utk mengingati bhs arab yg diajar oleh ustaz.. Fening aku! aku rasa cam nak mengalah jerr.. xlaratnya ditambah plak aku jadik omang2. Merata2 aku singgah tidur sehinggakan keretaku dijadikan rumahku. Dalam 1 minggu jer 3 buah rumah aku tidur. Kalau tiap2 minggu mesti penat lerr.. Ari sabtu plak ada kelas bhs arab di um. Berkejar plak aku ke sana. Penat tue memanglah penat, tp memikirkan aku yg berkobar2 nak belajar nie, mesti ler kena teruskan jugak.. kadang2 aku rasa cam nak berenti jer.. Nak berhenti ker aku nie.. tp belum sempat aku memikirnya datang plak semangat tue.. sbb aper yer... kat sini aku nak citer plak
-
ari khamis kan ader kelas bhs arab, aku terkejar2 pie putrajaya almaklumlah, kan aku tinggal kat sepang. aku terlewat skit. aku tengok dah start belajar tp dlm acara sessi perkenalan sbb ader ustaz baru dari masjid wp. Namanya ustaz mustafa. Belum sempat aku duduk, ustaz tue suruh aku memperkenalkan diri. Termegah2 aku dibuatnya.. Belum bukak buku lagik.. Tp xper aku kan jenis selamber jerr.. hee hee . Ustaz tu memberi ceramah motivasi yg membuatkan aku begitu teruja mengikuti kelas bhs arab sbb sebelum nie aku dah patah semangat. Bila dengar dia bercerita, semangat aku dtg balik dan aku xkan menoleh kebelakang lagik. Ustaz tue bagitau, kita belajar nie berdasarkan pd niat. Kalau niat kt terpesong, maka ilmunya xdptlah. Katanya lagik, kena banyak berdoa n menjauhi larang2Nya. Insyallah, akan dipermudahkan pelajarannya.. tp niat tue kenalah betul. Ustaz bagitau lagik, bila kt dah mahir dalam bhsa arab nie, maka kt secara automatiknya akan faham ayat2 dan surah2 al-quran yg kt baca dan ketika itu kt akan berasa tenang n ringan jer. Dia bagitau lagik, di masjid negara lagik ramai org2 tua yg belajar bhs arab nie. Saya tercabar plak! Org tua pun boleh belajar bhsa arab kenapa aku mudah mengalah! Terbit kesedaran aku ketika tu. Alhamdullillah, xkala aku berputus asa, Allah memperutuskan seorang ustaz untuk menyedarkan aku supaya berjuang utk meneruskan niat murni aku.
-
Bila waktu belajar dah selesai, macam biasa aku mesti mengajurkan soalan. Biasalah aku nie'kan budak baru belajar. Aku bgtau yg aku nie zero dlm bab bhasa arab nie. Dia cakap insyallah, aku boleh melakukannya. Bhsa arab nie xsusah, sbb tue Allah turunkan kepada umatnya.. Kalau susah, xkanlah Allah nak menjadikannya bahasa yg utama. Bila aku fikir2kan betul gak! Dalam ramai2 pelajar tue, aku mcm terpandang pd seseorang yg biasa aku lihat. Aku pie tegur org tue tp selepas kelas ler.. Aku pun xtau ler macam mana boleh ader perasaan berani plak pie menegur orang tue. Sorang2 plak tue.. Aku katakan pdnya macam kt pernah jumpa tp xingat kat mana. Aku panggil dia ustaz sbb dari cara pemakaiannya cam ala2 ustaz gitu. Dia bagitau dia bukannya ustaz cuma pengikut ustaz gak. Tp aku xpuas hati gak, aku tanya lagik, ustaz bukan dari astro oasis ker? Dia plak pun xngaku lagik.. Dan dia berkata, dia pun pelajar dlm kelas yg sama ngan aku gak.. tp aku musykil gak, mana pernah aku nampak dier kat dlm kelas tue.. Cam biasa ler aku kan jenis selamber, dah dier xmengaku aku pun mengundurkan diri tanpa rasa perasaan malu.. nak malu wat aper, bukannya aku mengurat! Aku mengundurkan diri sbb aku tengok dier cam dah terpinga2 jer.. hee hee... agaknya aku wat soalan terjah kott... Aku xpuas ati lagik.. Sambil berjalan menaiki tangga aku cuba untuk mengingatinya dimana aku jumpa dier.. Tiba2 aku teringat kembali kat mana aku jumpa dier, kelakar siutt.. Sebenarnya aku jumpa dier kat dlm tv ler dlm rancangan Jemputan Umrah. Dia salah seorang dari peserta jemputan umrah yg berkerja sebagai penggali kubur. Tapi lepas dier balik umrah, dia dah xkerja sebagai penggali kubur, tp sebagai tukang mandi jenazah. Jarang ler nak jumpa org muda yg melakukan kerja2 ibadah tersebut. Patutlah aku pernah tengok dier, cam familerr jer rupanya... patutlah dier xmengaku ustaz.. Sebelum keluar masjid aku check jap di forum xtvt, tengok ler mana2 yg patut. Semasa aku melangkah nak keluar dari masjid tue, lagik sekali aku terserempak ngan dier tengah lepak kat ruang luar solat sorang2 jer. Mungkin tengah tunggu ustaz kot! Aku ingat nak tegur balik, tapi aku abaikan niat aku tue.. kang dier terkejut plak lagik.. lagikpun ruang tu ala2 samar jer suasananya. Xmanis plak.. Maka aku dgn selambernya lalu depan dier tanpa rasa was2. Tapi dlm hati aku gelak sorang2 plak. Aku terfikir camno ler aku nie boleh jadi terberani sedemikian rupa. Sesuka ati jer kata kenal, padahal aku tengok dier kat tv jerr... he hee

No comments: